On the relationship of food consumption with the hierarchy of needs (pyramid) of A. Maslow

On the relationship of food consumption with the hierarchy of needs (pyramid) of A. Maslow

Authors

  • Светлана Юрьевна Корнекова Saint-Petersburg State University of Economics

Keywords:

food consumption, needs pyramid of Maslow, food, Neolithic, agricultural revolution, industrial revolution, industrial era

Abstract

The article traces the relationship between food consumption and the levels ("steps") of the needs of the Maslow pyramid as society develops and the functions required for food consumption become more complex. Describes the role and place of food consumption in satisfying not only the basic human need to maintain viability, but also in the implementation of other functions - economic (primarily labor), social (including participation in religious communities) and so on. The relationship of world religions with the features of food consumption is shown, as well as the role of food consumption in the Neolithic, agrarian and industrial revolutions, as well as industrialism and modernity

Author Biography

Светлана Юрьевна Корнекова, Saint-Petersburg State University of Economics

КОРНЕКОВА Светлана Юрьевна – кандидат географических наук, доцент кафедры региональной экономики и природопользования Санкт-Петербургского государственного экономического университета, e-mail: s-kornekova@mail.ru

References

Веблен Т. Теория праздного класса. – М.: Прогресс, 1984. – С. 108.

Гарин Е.В. Иерархия потребностей человека // Вестник науки Сибири. 2014 г. №2 (12). – С.168–181.

Зубанов М.А. Типология престижного потребления: субъектно-предметный подход // Вестник НГТУ им. Р.Е. Алексеева. Серия «Управление в социальных системах. Коммуникативные технологии». Выпуск №1. 2013. – С. 12–18.

Лейбенстайн Х. Эффект присоединения к большинству, эффект сноба и эффект Веблена в теории покупательного спроса. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://book2001.narod.ru/Leibenstein.pdf.

Линцова Н.Ю. Модели стилей потребления в транформирующихся обществах // Социологический альманах. Выпуск №5. 2014. – С.197–205.

Логунов А.В. Престижное потребление в системе символического обмена и конструирования социальной идентичности в трансформирующееся обществе. – Дисс. … канд. социол. наук. – Владивосток, 2003. – 193 с.

Маслоу А. Мотивация и личность. – 2-е изд. СПб.: Питер, 2003. – 860 с.

Монтанари М. Голод и изобилие. История питания в Европе. – М.: Александрия, 2009. – С. 7.

Павловская А. Кухня первобытного человека. Как еда сделала человека разумным. Издательство: Ломоносов. Серия: ЛУЧ, 2015. – 60 с.

Петрова С.И. Потребности и потребление в современном социальном контексте // Омский научный вестник. 2010. – С.209–212.

Энгельс Ф. Происхождение семьи, частной собственности и государства». – Маркс К., Энгельс Ф. Избранные произведения (в 3 т.). Т. 3. – М., 1986. – С. 25.

Cohen M. N. The Food Crisis in Prehistory: Overpopulation and the Origins of Agriculture. New Haven, Conn.: Yale University Press, 1977. 320p.

Published

2019-02-28

How to Cite

1.
Корнекова СЮ. On the relationship of food consumption with the hierarchy of needs (pyramid) of A. Maslow. Вестник ТвГУ. Сер. география и геоэкология [Internet]. 2019 Feb. 28 [cited 2024 Nov. 13];(3):107-19. Available from: https://journal.tversu.ru/index.php/geo/article/view/224
Loading...